Brandjes blussen of een echte ICT-oplossing?

| Posted door | Categorieën: Wist u dat?

“Voorkomen is beter dan genezen”. Iedereen kent deze wijsheid, maar zeker niet alle ondernemers passen hem ook daadwerkelijk toe op hun automatisering.

Een computer, server of andere netwerkapparatuur wordt meestal voor een langere periode ingezet. Vaak is de investering van dien aard dat de apparatuur over een periode van 5 jaar in de boekhouding wordt afgeschreven. Tijdens deze – best lange periode – moet de apparatuur natuurlijk die dingen blijven doen waar ze oorspronkelijk voor zijn aangeschaft. En daar zit nu vaak het probleem!

ICT-omgeving verandert snel!

Een computeromgeving is onderhevig aan vele veranderingen die uitval kunnen veroorzaken. Zo zijn er vele updates in het besturingssystemen en andere software. Helaas is het daarbij vaak zo dat een verbetering van het ene programma, een probleem op kan leveren voor ander software. Computers worden constant bestookt door virussen, spam en hackers maar ook de gebruiker achter de computer kan voor de nodige problemen zorgen. Ook kan natuurlijk de hardware zelf defect raken. En dan werkt de apparatuur niet of niet goed meer waardoor het werk binnen de onderneming stagneert.

Structurele of ad-hoc ICT aanpak?

Veel ondernemers wachten totdat onderdelen van hun automatisering uitvallen om daarna pas professionele hulp in te schakelen. Dat is niet verstandig omdat een storing daardoor veel geld kan kosten: de gebruiker van de computerapparatuur kan zijn of haar werk niet meer doen waardoor klanten niet meer geholpen kunnen worden en projecten mislukken.

Een ICT-specialist moet op dat moment de “brand blussen” terwijl het verstandiger was geweest ervoor te zorgen dat deze brand geheel niet was ontstaan. Een dergelijke ad-hoc aanpak lijkt op korte termijn geld uit te sparen maar uit vele studies is gebleken dat dit niet het geval is. Met een structurele aanpak kunnen computerproblemen worden aangepakt om te voorkomen dat deze uitgroeien tot ingrijpende storingen waar geen enkele ondernemer op zit te wachten.

Duidelijkheid voor iedereen!

Regelmatig systeem- en netwerkbeheer is dus goedkoper dan de ad-hoc brandjes blussen. Bij dit onderhoud moet ook een goede verslaglegging worden opgenomen. Met een duidelijke verslag van de uitgevoerde werkzaamheden en een documentatie van het computernetwerk weet de ondernemer wat er binnen zijn bedrijf speelt op automatiseringsgebied. Daarmee kan de ondernemer zich ook verantwoorden bij bijvoorbeeld andere aandeelhouders, investeerders, partners of verantwoording af leggen bij softwareleveranciers over gebruikte licenties.

Voorkom brandjes!

Verstandige ondernemers denken dus na over het bovenstaande gezegde en besparen geld en frustratie door gebruik te maken van structureel systeem- en netwerkbeheer. En daarbij maakt het niet uit of de automatisering bestaat uit enkele computers of vele tientallen.

Voor advies over een goed beheerde automatisering kunt u natuurlijk bij onze ICT-specialisten terecht…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt 'cookies' voor een betere gebruikerservaring en bezoekstatistieken. Klik hier voor meer informatie

Palcoma ICT-diensten maakt gebruik van cookies op deze website. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden.


Wij gebruiken deze cookies - samen met de scripts van Google - om uw gebruik van onze websites - geanonimiseerd - te analyseren, zodat wij functionaliteit en effectiviteit van onze website kunnen aanpassen. Ook gebruiken wij cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op onze websites mogelijk te maken.


Meer informatie omtrent het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kunt u vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van uw browser. Natuurlijk kan onze support-desk u daarbij helpen.


Sluiten